Dorien van de Velde, projectmedewerker ICT bij AxionContinu geeft aan dat zij (en de gebruikers) enthousiast zijn over de mogelijkheden van mijnCaress. Het is een gebruikersvriendelijke applicatie. Zo is de scheiding tussen het medewerkers- en het cliëntendashboard erg overzichtelijk. “Je weet altijd waar je bent en je kunt snel switchen tussen functies en verschillende schermen. De werkgroep van elke divisie bepaalt welke schermen zichtbaar zijn. In die werkgroepen zitten ook onze superusers. Uiteindelijk beslist de medewerker welke schermen hij of zij daadwerkelijk wil zien. Zo bepaal je dus zelf welke informatie je krijgt. Hierdoor staan de gebruiker én de cliënt echt centraal bij ons.”

Betrek de gebruikers

“Allereerst hebben we superusers. Dit zijn een aantal medewerkers per divisie die helemaal ingewerkt zijn in mijnCaress. Zij helpen collega’s bij simpele vragen.”, aldus Dorien van de Velde, projectmedewerker ICT bij AxionContinu. “Ook bekijken zij als eerste de nieuwe functionaliteiten. Pas als zij akkoord zijn, wordt de functionaliteit daadwerkelijk ingesteld.”

AxionContinu stelt hiermee de gebruiker centraal. Het advies, over bijvoorbeeld het medewerkersportaal, komt altijd uit de organisatie zelf. Vanuit de mensen die daadwerkelijk met het systeem werken. De gedachte daarachter is dat als de gebruikers niet enthousiast zijn over een bepaalde wijziging deze nooit voldoende draagvlak krijgt binnen de divisie. Datzelfde geldt ook als gebruikers onvoldoende zijn betrokken.

Altijd alle essentiële cliëntgegevens bij de hand

De mogelijkheid om per discipline in te kunnen stellen wat belangrijk is, is een groot pluspunt. “Je hebt hierdoor altijd inzicht in datgene wat specifiek voor jou belangrijk is. Dit houdt het dashboard overzichtelijk.”

In het behandeldossier richt je per discipline gerichte formulieren in. Hierdoor ontvangen medewerkers specifieke informatie. Zo kunnen zij precies die vragen aan cliënten stellen die voor hen van toepassing zijn. “In het behandeldossier zie je essentiële gegevens van de cliënt.” PinkRoccade werkt ernaar toe dat het behandeldossier in toekomstige versies eenvoudiger gaat samenwerken met de 4domeinen zorgplannen, zodat mijnCaress dan staat voor samenwerking en gebruiksvriendelijkheid met oog voor de zorg.”

“Tegelijkertijd is het mooie van mijnCaress dat het een multidisciplinair systeem is. Als één van onze medewerkers een rapportage over een cliënt vanuit een andere discipline in wil zien is dat mogelijk, omdat alle disciplines in hetzelfde systeem werken. Binnen mijnCaress worden op basis van rollen en functies verschillende rechten toekent. Denk daarbij aan ‘alleen lezen’ of ‘mogelijkheid tot bewerken’. Ook de optie om zelf hulpteksten toe te voegen is een voordeel. Het maakt het scherm niet drukker, het helpt je.” Dit alles verbetert volgens Dorien de kwaliteit van de zorg.

Twee gouden tips voor gebruiksvriendelijkheid

Tot slot heeft Dorien nog twee tips voor alle organisaties die mijnCaress (gaan) gebruiken. Ten eerste: “Gebruik de kunde en kwaliteit van de superusers. Zo maak optimaal gebruik van de kennis en kunde die al in huis is.”

De tweede tip: “Benut het gebruiksgemak van mijnCaress en stel deze op maat in voor elke discipline en functie. Door mijnCaress optimaal in te stellen borg je basisproces goed. Voor de één is mijnCaress simpel en voor de ander meer een maatje die je helpt met het proces doorlopen. Gebruik mijnCaress waar het voor gemaakt is!”

Over AxionContinu

AxionContinu is een organisatie voor wonen, zorg en revalidatie. AxionContinu staat voor zorg op maat met alle aandacht voor hun bewoners. In twaalf locaties in de stad Utrecht, IJsselstein en Lopik biedt AxionContinu wonen met zorg voor 2100 cliënten. Kijk voor meer informatie op www.axioncontinu.nl.

Contact

Gerben Roebersen

Productmanager mijnCaress 06 - 4339 2744 gerben.roebersen@pinkroccade.nl

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Share This