WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) geeft regelmatig een basistraining over mijnCaress voor nieuwe medewerkers, ZZP’ers en leerlingen. Tanja Lagerweij, onze Customer Succes Manager, mocht aanschuiven bij deze basistraining. 

Mirjam Moerkerken, oud-lerares, verzorgt sinds vorig jaar, als medewerker Leren en Ontwikkelen, onder andere de MijnCaress gebruikerstraining en onboarding van nieuwe medewerkers.

Wat is de reden dat jullie gestart zijn met deze trainingen?

Mirjam Moerkerken:“Wij vinden het belangrijk dat je in de eerste weken van je nieuwe baan een onboarding traject volgt. Een introductie voor nieuwe medewerkers. Je krijgt uitleg over o.a. je werkplek tools en het intranet zodat je weet waar je welke informatie kunt vinden.

We geven deze training mijnCaress omdat niet iedereen bekend is met het systeem en/of gewend is digitaal te rapporteren. Bovendien hopen we met deze training een uniforme manier van werken te krijgen binnen WZH. Daarnaast is het belangrijk om de kennis up-to-date te houden na een wijziging van bijvoorbeeld knoppen en/of nieuwe functionaliteiten in het systeem. We besteden extra aandacht voor het filter in mijnCaress, je gekozen instelling bepaalt wat je ziet/vindt. Dit leidt nog wel eens tot verwarring.

De training is op basis van systeemwerking, niet hoe/wat je moet rapporteren. Dat leren de collega’s binnen hun eigen team.”

Wat is de invulling van de training, wie organiseert deze en zet trainingsmateriaal op?

Mirjam: “het is een knoppentraining op onze opleidingsomgeving. We werken met startkaarten voor naslag, hier leggen we uit hoe je informatie kunt opzoeken of rapportages kunt maken in het Medewerkerportaal.”

Op Cliëntniveau laat de enthousiaste trainster Mirjam aan de deelnemers zien welke knoppen waar zitten. Hoe rapporteer je, hoe werkt het invullen van het Zorgplan, hoe vul je de vragenlijsten in, hoe ziet de Cliëntkaart eruit, hoe zoek je een cliënt en wat doe je wanneer je een cliënt niet kan vinden. Voorgeschiedenis – levensloop, waar vind je die? Wat zie je in de historie enzovoorts! Deelnemers doen gelijk mee in de omgeving en zien zo direct wat er gebeurt.

Sinds wanneer werken jullie met deze trainingsopzet/verplichte training?

Mirjam: “Al ruim 9 jaar.”

Welk verschil zien jullie met hoe het hiervoor was?

Mirjam: “Onze ervaring was dat zorgmedewerkers mijnCaress niet goed konden gebruiken, en door ze een praktische training te geven help je ze op weg. Onze training is met name op nieuwe zorgmedewerkers en leerlingen gericht. Je merkt dat er hierdoor minder gebruikersvragen komen en de nieuwe collega’s makkelijker hun weg vinden binnen onze werkwijze. De collega’s die het na de eerste training nog niet helemaal onder de knie hebben, kunnen altijd nog een keertje terugkomen voor een “opfristraining”.”

Hoe reageren de deelnemers op deze training?

Mirjam: “Voor sommigen voelt het als verplicht, moeilijk om tijd voor te vinden. Hoewel achteraf toch wel prettig is om de informatie te hebben. Na de training lopen de collega’s nog wel tegen moeilijkheden aan. Waarom zie ik die rapportage niet? Welke filters moet ik gebruiken? Vooral onze huiskamerbegeleiders en woonbegeleiders worstelen hiermee. De computer gebruiken voelt als een drempel. En dat begrijp ik, ze komen tenslotte niet voor de computer maar voor de zorg voor mensen!

We zijn dan ook heel flexibel voor deelname aan onze trainingen. Je mag altijd nog een keer deelnemen zodat je het echt goed onder de knie krijgt. Naar gelang je adaptievermogen en je eigen tempo. Direct daarna er mee aan de slag gaan werkt het best. In de praktijk blijkt dat een kleine verandering in het systeem een grote impact heeft voor de eindgebruikers, het aanpassen van knoppen kan dus een dingetje zijn.”

Hoe bevalt de deelnemers het werken met mijnCaress?

Mirjam: “Voor medewerkers die al met MijnCaress werken is deze training wel wat basic, alhoewel men altijd weer nieuwe functionaliteiten leert.
De training wordt gegeven op onze Opleidingsomgeving.

Via het Kennisportaal kun je bij de stappen voor het gebruiken van MijnCaress, werken met de startkaarten en gebruik maken van digitale hulp vanuit ons Intranet.
Op een startkaart intramuraal zie je bijvoorbeeld de nieuwste versie Medewerkerportaal. De kaarten worden hier altijd up-2-date gehouden. Verder werken we, zoveel als mogelijk, met directe buttons voor Rapportage, MiC Meldingen enzovoorts.”

Welke nieuwe trainingen staan nog op het programma?

Mirjam:Afgelopen januari zijn we gestart met een, voor ons nieuw, onboarding traject voor nieuwe medewerkers. De nieuwe collega start met een spel – waar zijn de locaties, hoe werken wij samen, en leer de organisatie kennen – dan algemene informatie, en in de middag ontvang je een welkomst box met onder andere autorisaties, je tag en nog veel meer nuttige en leuke items!”.

Tanja: “Wat goed te zien dat WZH zo goed voor haar zorgmedewerkers zorgt. Een compleet onboarding traject helpt je snelwegwijs te worden met nieuwe processen, systemen en je collega’s te leren kennen! Dat maakt het omarmen van je nieuwe werkkring en focus te hebben op je nieuwe  kerntaken een stuk makkelijker. Dankjewel Mirjam dat ik hierbij mocht zijn”.

Share This