In de ouderenzorg vindt maar liefst 90% van de verpleegkundigen en verzorgenden het noodzakelijk om met andere zorgverleners elektronisch gegevens uit te wisselen en zorg elektronisch af te stemmen. Dat blijkt uit de voorpublicatie van de E-healthmonitor van Nictiz. De officiële publicatie volgt op 23 november. Maar zo’n elektronisch cliëntendossier (ECD) wordt nog maar door 62% van de ouderenzorgorganisaties gefaciliteerd. De organisaties zijn wel actief bezig met de digitalisering. Dat blijkt alleen al uit het feit dat in 2014 nog maar een derde een ECD had. En ook wij zien steeds meer vraag naar de mogelijkheid voor medewerkers om digitaal samen te werken en gegevens op te slaan.

Veel vraag naar cliëntenportaal

Ook de vraag naar cliëntenportalen overstijgt het percentage organisaties dat ze gebruikt. Maar liefst 88% van de verpleegkundigen en verzorgden vindt het inzetten van zo’n portaal wenselijk. Hier neemt de vraag naar digitalisering dus ook flink toe. Op dit moment gebruikt weliswaar maar 42% van de organisaties een cliëntenportaal, maar we zien dat dit percentage flink in de lift zit, want vorig jaar was dit nog maar 17%.

Binnen een cliëntenportaal hebben cliënten en hun naasten (familie en mantelzorgers) direct inzage in hun zorgdossier, kunnen ze de rapportages van de verschillende zorgdisciplines inzien en berichten uitwisselen met de verzorgenden.

Elke dag “Dag van de Mantelzorg”

Wij zien bij onze klanten dezelfde tendens: inmiddels heeft ruim 60% van onze klanten het mijnCaress Cliëntportaal aangeschaft. Bovendien neemt het gebruikt van dit portaal door de cliënten ook elke maand toe. Zowel het aantal gebruikers als de keren dat men inlogt blijft stijgen. In een eerder voorwoord noemde ik al het voorbeeld van Brabantzorg,waar circa 4000 cliënten en mantelzorgers ons Cliëntportaal gebruiken.

Lees ook eens het verhaal van mantelzorgers Marja Weissink (59) en Agnes Snuverink (59), wiens moeders cliënten zijn van Liberein. Dankzij mijnCaress Cliëntportaal blijven zij op de hoogte van alle leuke en gekke dingen die hun moeders die dag hebben meegemaakt. Zonder dat zij daarvoor de verpleging in hun werk hoeven te onderbreken. En waar Marja en Agnes ook zijn: zelfs op vakantie loggen zij op hun IPad in op het Cliëntportaal. Hierdoor hoeven zij geen update meer te missen.

Zo ondersteunen wij elke dag de 3,7 miljoen mantelzorgers die Nederland telt in hun zorg voor een ander. Door hen niet uit het oog te verliezen en ons Cliëntportaal zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Zo is het bij ons elke dag een beetje de “Dag van de mantelzorg”.

Digitale ondersteuning

De medewerkers van de ouderenzorgorganisaties maken een duidelijk statement: wij willen elektronische ondersteuning in ons werk! Hoog tijd dus voor de organisaties om hun medewerkers hierin te ondersteunen. Het is tijd om ECD en Cliëntportaal verder uit te rollen!

Deze blog is gepubliceerd als voorwoord in de digitale nieuwsbrief van PinkRoccade Care. De rest van de nieuwsbrief lees je hier.

Jurriaan Piek

Managing Director 06 - 4609 1384 jurriaan.piek@pinkroccade.nl

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Share This