Elektronische cliëntdossiers bestaan al sinds begin jaren 2000. Ook wij waren destijds al van de partij. Vele adviespartijen hebben geschreven over de diverse modellen, die geplot worden op de doorontwikkeling van ECD’s. De een spreekt van internationale varianten als het Gartner generatiemodel, de ander schrijft over ECD 3.0. Waar staan we als markt als we kijken naar dit ECD 3.0-model?

ECD 3.0-model

In de startfase van ECD’s werden papieren multomappen gedigitaliseerd. Dit kun je zien als ECD 1.0. Elk ECD zag er hetzelfde uit: een matrix met een lijst van cliënten en een lijst van functies. Letterlijk een digitale vertaling de bestaande papieren indeling. Tien jaar later ontstond tweede generatie ECD’s. Het ECD richtte zich toen meer op communicatie tussen verschillende disciplines. Er werd steeds meer mobiel gewerkt. En er ontstonden nieuwe gebruikersgroepen: cliënten en familieleden. De behoefte aan een nieuwe generatie ontstond toen bleek dat niet alle disciplines in een enkele zorgvisie (bijvoorbeeld zorgleefplan) te vangen zijn. Werkprocesondersteuning ontbrak en de diversiteit aan allerlei soorten portalen was niet meer bij elkaar te brengen. Het is aan het ECD 3.0 om antwoord te geven op deze uitdagingen. Centraal bij deze derde generatie staan:

  • Methodisch werken en cyclisch redeneren.
  • Standaardisatie in processen (bijvoorbeeld brancheprocessen per disciplines).
  • Sturen op uitkomst en kwaliteit van zorg.
  • Self service-mogelijkheden zowel voor cliënt als medewerker.
  • Open systeem met standaard (internationale) koppelingen voor applicatie- en ketenintegratie.
  • De aandacht voor welzijn en positieve gezondheidszorg.

Brede ondersteuning van de zorg

Zorgorganisaties bieden grofweg drie soorten zorg:

  1. De thuiszorg (extramuraal)
  2. De langdurige zorg (intramuraal)
  3. De kortdurende zorg (bijvoorbeeld revalidatie en 1e lijnsbehandeling)

Als je het ECD 3.0-model spiegelt aan deze zorgvormen, zie je dat de behoefte aan ECD-ondersteuning groot, divers en breed is. Als zorgorganisatie sta je vaak voor de keuze: een integrale aanpak of een oplossing per deelgebied. Welke deelgebieden domineren in de zorgorganisatie, of waarmee wil je je onderscheiden?

Samen verder naar een derde generatie

In de Care-markt zijn de meningen over de route naar het ECD 3.0 verdeeld. Hoe standaard is standaard? Hoeveel wil je overlaten aan het eigen beleid van je zorgorganisatie? Hoe maak ik de kwaliteit transparant en toon ik voortgang of resultaat van de geleverde zorg? Hoe gaan we vervolgens om met privacy en security? Hoe digitaliseer je toestemming van de cliënt? Hoe laat ik controle los en introduceer ik zelfservice of zelfsturing? Hoe word ik geholpen om overhead te reduceren? Zomaar een greep uit de vele vragen die bovendrijven bij de doorontwikkeling van ECD’s.

Volgende maand

In mijn volgende blogs vertel ik je meer over ECD 3.0 in de praktijk. Wat zijn de succesverhalen en best practices van onze klanten? En hoe ontwikkelen we verder in co-creatie?

Jurriaan Piek

Managing Director 06 - 4609 1384 jurriaan.piek@pinkroccade.nl

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Share This