We realiseren ons dat er ineens met enorme spoed van alles geregeld moet worden voor thuiswerken. Én het faciliteren van contact op afstand met familie van zowel cliënten in ouderenzorg, als ook met familie van personen in de gehandicaptenzorg, die nu ook het contact missen door de zogenoemde ‘Nee, tenzij’-regeling.  

De druk in de ouderen- en gehandicaptenzorg is dan ook enormDeze organisaties moeten continuïteit in – acute – zorg kunnen blijven bieden, waarbij veilige en tijdige zorg aan cliënten altijd voorop staat. Hoe kun je systemen voor je laten werken tijdens deze crisis? En, hoe werkt dat dan wanneer zorgmedewerkers uitvallen? Hoewel het snel in kunnen zetten van systemen, en uitwisselen van gegevens gewenst is, dienen we ook met de privacywetgeving rekening te houden.  

In dit blog zetten we mijnCaress Cliëntportaal in de schijnwerpers – en bekijken we hoe het portaal kan helpen om in een veilige omgeving het contact tussen cliënten, familie en vrienden te faciliteren.  

mijnCaress Cliëntportaal  een helpende hand of juist niet?

Wanneer fysiek contact tussen cliëntfamilie en vrienden niet mogelijk is, is het heel fijn om op afstand het reilen en zeilen van je geliefde te kunnen volgen.  

Dat kan via ons Cliëntportaal. Je benadert het portaal via een computer, laptop, tablet of mobile device. De cliënt kan ervoor kiezen om familieleden of anderen inzage te geven in – delen van – het dossier. 

Wat zie je in het mijnCaress Cliëntportaal?

Als cliënt heb je in het portaal de mogelijkheid om jouw zorgdossier op ieder moment van de dag in te zien, zonder tussenkomst van een zorgmedewerker. In deze hectische tijd is dat heel handig. Persoonlijke gegevens inzien, de zorgplannen uit het zorgdossier bekijken, je agenda raadplegen, en berichtenverkeer sturen naar één of meerdere personen die toegang hebben tot jouw Cliëntportaal. Je hoeft je geen zorgen te maken dat iedereen zomaar mee kan lezen, jij bepaalt wie het mag zien.  

Prikbord als moodboard!

Binnen het portaal is ook een prikbord beschikbaar dat je kunt gebruiken om berichten of fotos op te plaatsen. Iedereen met toegang tot het Cliëntportaal kan deze berichten of foto’s zien en er een reactie op geven. Met de fysieke afstand nu, is het makkelijk even een #stuureenliefkaartje – dan in de vorm van een foto  te plaatsen op het prikbord! Een soort van mini Facebook voor de cliënt, zo je kun je elkaar toch een beetje op afstand volgen😉  

Elk nadeel heeft zijn voordeel

Een terecht veelgestelde vraag: zet je het Cliëntportaal tijdens de coronacrisis in als extra communicatiemogelijkheid? Wat is de meerwaarde in deze situatie?  Wat zijn de voor- en nadelen? 

Uiteraard zijn hier verschillende meningen over. Want ja, het is heel fijn wanneer je als familielid of naaste vanaf je mobiele telefoon of tablet eenvoudig kunt zien hoe het met je ouder(s) en of kind(eren) gaat. Zonder tussenkomst van de zorgmedewerker. Hiermee verminderen we het aantal telefoontjes en mailtjes naar de zorgverleners. Aan de andere kant kunnen er wel meer vragen aan hen gesteld worden via het berichtenverkeer en dat kan meer werkdruk geven… Dit los je op door een juiste afweging te maken als zorgorganisatie enerzijds en als familie en naasten anderzijds; welke contacten laten we via dit portaal verlopen en is soms een telefoontje of videogesprek rechtstreeks met de cliënt – indien mogelijk – een prima alternatief? 

Veilig contact

Binnen het portaal heeft de cliënt een plek waar ze op een veilige manier hun dossier kunnen raadplegen, en kunnen communiceren met familie en naasten in deze moeilijke tijd. Via de website of het intranet van de ouderen- of gehandicaptenzorg organisatie, kunnen cliënten uitleg en eventuele instructiefilmpjes vinden  bijvoorbeeld over hoe je een login kunt aanvragen en hoe je anderen toegang kunt geven tot jouw Cliëntportaal. Wij adviseren altijd gebruiksvoorwaarden, inclusief privacy verklaring, te hanteren en te verstrekken op het moment dat de cliënt gebruik gaat maken van het portaal.  

Wil je meer lezen over ons Cliëntportaal volg dan deze linkInstructiefilmpjes over het Cliëntportaal en de top 10 meest gestelde vragen vind je hier. 
 

Ook kun je je via deze pagina aanmelden voor ons Yammer kanaal, waar je eerder gegeven webinars over het ‘Beheer Cliëntportaal en Cliënten familie schrijven in het Cliëntportaal’ kunt terugkijken.  

Heb je vragen of wil je onze hulp, schroom niet om contact met ons op te nemen.  

Tot slot – continuïteit voor onze klanten

We zien al dat veel van onze zorgorganisaties ons Cliëntportaal extra inzetten in deze tijd. Wij zorgen momenteel voor extra monitoring om de beschikbaarheid van het portaal te borgen.  

Ondanks de aangepaste wijze van werken blijft PinkRoccade Care optimaal bereikbaar via de kanalen die je van ons gewend bent. Wij staan in deze onzekere tijd zoals altijd graag voor je klaar.  

Hartelijke groet en veel sterkte de komende tijd namens PinkRoccade Care 

Daan Loene & Tanja Lagerweij
Customer Success Team 

Share This