In mijn artikel in de nieuwsbrief van maart schreef ik over de nieuwe richting op de ontwikkelafdeling van mijnCaress en de veranderingen die de afdeling in 2018 zal ondergaan. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en hoop ik dat jullie, onze klanten, de eerste verandering merken. Deze verandering is merkbaar in de kwaliteit en stabiliteit van onze patch releases.

Patch releases

Sinds release 4.10 hebben we inmiddels 10 patches uitgeleverd. Een patch release bevat in principe alleen oplossingen voor fouten in de software. En soms zit er een (kleine) nieuwe functionaliteit in die een belemmering weg neemt voor een specifieke doelgroep. Zo is bijvoorbeeld een printfunctie toegevoegd op het rapportageoverzicht van de afdeling in mijnCaress Basis. Veel gebruikers bleken deze print te gebruiken voor overdracht.

In 2018 is een aantal maatregelen genomen waardoor onze ontwikkelafdeling meer grip heeft op de kwaliteit van de patches. Dit was nodig omdat deze grip in het verleden nog wel eens ontbrak en er juist nieuwe fouten werden geïntroduceerd in plaats van alleen maar opgelost.

Maatregelen

De maatregelen bestaan onder meer uit twee kwaliteitscontroles: één bij analyse van de fout en één na oplossen van de fout.
In de eerste kwaliteitscontrole staat het ontwikkelteam uitvoerig stil bij de oorzaak van de fout en mogelijke oplossing. Het team analyseert of de oplossing impact heeft op performance, security, privacy, en of er impact is op andere onderdelen van de software waardoor eventueel risico bestaat om bij de oplossing nieuwe fouten te introduceren. Op basis van deze analyse wordt een testplan gemaakt van zowel handmatige als geautomatiseerde testen.

In de tweede kwaliteitscontrole controleert het team of alle stappen juist zijn uitgevoerd: of de code is gereviewed, de kwaliteit van de code minimaal op gelijk niveau blijft, of alle testen zijn uitgevoerd en of er voldoende geautomatiseerde tests zijn gemaakt.
Deze geautomatiseerde tests borgen niet alleen de kwaliteit van deze individuele oplossing, maar verhogen ook de robuustheid van de software in zijn geheel

De maatregelen zijn ingevoerd nadat release 4.10 is uitgebracht waardoor deze helaas nog niet merkbaar waren in release 4.10. Wel wordt deze manier van werken ook toegepast op alle nieuwe software die we maken voor release 4.11.

Dedicated team

We nemen kwaliteit zeer serieus. Daarom is er een dedicated team ingericht voor het oplossen van fouten in de software. Dit team heeft maar één opdracht en dat is het aantal openstaande bekende problemen zo snel mogelijk verlagen. Dit team gaat momenteel zeer voortvarend te werk. In de 10 patches die zijn uitgebracht, zijn reeds 150 fouten opgelost.Het aantal oplossingen voor fouten dat in elke patch zit, is hoger dan voorheen waarbij we nog steeds de stabiliteit van de patch ook onder controle hebben.

Herken jij deze verbetering ook? Of juist niet? Laat het me weten via ruud.steeghs@pinkroccade.nl.

Ruud Steeghs

Ruud Steeghs is sinds 1 november 2017 manager R&D van mijnCaress. Voor die tijd werkte hij onder meer als manager Ontwikkeling bij zorgverzekeraar VGZ en ICT-dienstverlener Sogeti. 

Wil je meer weten over zijn visie op software ontwikkeling of het jaarplan van R&D mijnCaress, neem dan contact op via Ruud.Steeghs@PinkRoccade.nl.

Share This