“Hoe zouden we zorgen voor onze eigen moeder, vader, opa of oma?” Die vraag staat centraal bij Liberein. Zodat cliënten persoonlijke zorg krijgen. Want ze moeten zich fijn en veilig voelen. De organisatie werkt veel samen met de cliënt, familie en naasten. Met het mijnCaress Cliëntportaal ondersteunt Liberein die samenwerking. Familie en naasten hebben met het Cliëntportaal digitaal toegang tot rapportages. Mantelzorgers Marja Weissink (59) en Agnes Snuverink (59) maken hier dankbaar gebruik van en loggen dagelijks in.

 

foto Agnes en Agnes


“Ik lees dagelijks hoe mijn moeder heeft geslapen en welk humeur ze had”

Agnes Snuverink, mantelzorger

 

Het Cliëntportaal als onderdeel van het ochtendritueel

Agnes Snuverink woont in Enschede, net als haar 87-jarige moeder Agnes. Sinds een aantal jaar is de moeder van Agnes cliënt van Liberein. Ze woont op locatie de Eschpoort, wordt daar verzorgd en verpleegd. Agnes: “Het is een mooie locatie met liefdevolle medewerkers. Wat zij doen betekent zoveel voor cliënten en voor ons als familie. Deze locatie is 10 minuten fietsen van mijn huis verwijderd. Meerdere keren per week ga ik bij haar op bezoek.”

Meer inzicht in gemoedstoestand en dagbesteding

“Toen mijn moeder verhuisde naar locatie de Eschpoort, ontving ik een account voor het Cliëntportaal”, vertelt Agnes. “Die locatie gebruikte dat onderdeel van mijnCaress al enige tijd. Ik kon er meteen mee aan de slag. Iedere dag log ik drie of vier keer in. Als ik opsta, uit mijn werk kom en voor het slapen gaan. Dan weet ik meteen welke leuke en gekke dingen er die dag zijn gebeurd. Gebeurtenissen die je anders nooit iedere dag had geweten. Ik lees dagelijks hoe ze heeft geslapen, hoe haar humeur was, wie er langs is geweest en welke activiteit ze heeft bezocht. Voor medische zaken bellen ze ons. Dat soort zaken bespreken we eerst persoonlijk, voordat we het digitaal in kunnen zien.”

foto Ria en Marja

 

“Door het Cliëntportaal kan ik alles zelf lezen, wanneer ik dat wil”

Marja Weissink, mantelzorger

 

 

Uit de eerste hand

Ook Marja logt dagelijks in op het mijnCaress Cliëntportaal. Zo is ze altijd op de hoogte van het wel en wee van haar moeder Ria, die woont op locatie Ariënsstaete. Marja: “Vier keer per week ga ik op bezoek bij mijn moeder. Ik zie haar dus om de dag. Sinds ze een aantal jaar geleden een hersenbloeding kreeg, gaat ze hard achteruit. Ze is vaak verward en weet soms niet meer wat ze op een dag heeft gedaan. Elke avond bekijk ik op het Cliëntportaal hoe ze de dag heeft beleefd. Vroeger moest ik de zorg bellen. Of ik vroeg hen naar een update als ik op bezoek was. Maar zelfs dan hoor je niet alles. En ook niet altijd uit de eerste hand, er werken op een dag namelijk meerdere ploegen. Door het Cliëntportaal kan ik alles zelf lezen, wanneer ik dat wil.”

Het mes snijdt aan twee kanten

Digitale dossierinzage is niet alleen prettig voor de familie van een cliënt, maar ook voor de verpleging. Agnes: “De verpleging is druk genoeg. Ik wil ze niet in hun werk onderbreken. Digitaal rapporteren is al lang onderdeel van hun werk. Het is voor hen handig dat ik dat nu ook lees. Ze hoeven mij niet meer persoonlijk te vertellen wat ze rapporteren. Dat scheelt hen heel wat praatjes en belletjes met familieleden.”

Inloggen op vakantie

Met een laptop of tablet is het wereldwijde web overal toegankelijk. En dus ook het mijnCaress Cliëntportaal. Agnes: “Binnenkort gaan mijn man en ik op vakantie naar Italië. Ik zit dan ver weg, maar mis niets. Met WiFi op mijn iPad log ik namelijk overal in en lees ik dagelijks de zorgrapportages. Prettig en vertrouwd.”

Steeds meer mogelijkheden

Agnes en Marja zijn content over het digitaal inzien van rapportages. Ze zien ook mogelijkheden om het Cliëntportaal nog breder in te zetten. Marja: “Ik zou graag ook zelf opmerkingen willen toevoegen. Bijvoorbeeld als mijn moeder mij verward opbelt. Dat wil ik graag doorgeven aan de verpleging.” Agnes vult aan: “Ik ga er graag met mijn moeder op uit. Een middagje naar de stad of de kinderboerderij. Als we terugkomen vertel ik aan de zorg hoe het was, maar ik kan het nog niet zelf in het dossier zetten. Ik zou graag vastleggen welke dingen ik met haar onderneem en hoe ze die ervaart. Of digitaal een vraag stellen aan de verzorgden. Voor zaken waar niet direct een reactie of antwoord nodig is en ik dus niet voor bel of langsga. Digitaal communiceren met de zorg via het mijnCaress Cliëntportaal zou uitkomst bieden.”

Uitbreidingen in het mijnCaress Cliëntportaal

Goed nieuws! De mogelijkheden die Agnes en Marja noemen zijn nieuwe functionaliteiten in mijnCaress 4.9: meerapporteren in het Cliëntportaal en berichten uitwisselen tussen zorg en netwerk van de cliënt. Bent u ook benieuwd naar de mogelijkheden van het mijnCaress Cliëntportaal? Neem dan contact op met uw accountmanager.

Over Liberein

Liberein begeleidt in elke fase van het ouder worden. De organisatie biedt diverse soorten zorg aan: thuiszorg, reactivering, zelfstandig en begeleid wonen. Liberein heeft locaties in Enschede en Glanerbrug. Kijk voor meer informatie op www.liberein.nl

Contact

Gerben Roebersen

Productmanager mijnCaress 06 - 4339 2744 gerben.roebersen@pinkroccade.nl

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Share This