Mijn eerste 100 dagen als Manager R&D van mijnCaress zitten erop. Een mooi moment om op basis van mijn uitgangspunten voor succesvolle software ontwikkeling de contouren te schetsen van een aantal veranderingen die de ontwikkelafdeling van mijnCaress ondergaat in 2018.

1. Kwaliteit is onomstreden

Dat is het eerste en belangrijkste uitgangspunt voor software ontwikkeling. Software moet het foutloos doen. Punt. Ik kan me nog herinneren dat ik tijdens mijn studie mijn afstudeerscriptie schreef en dat MS Word er om de haverklap uitvloog waardoor ik telkens hele stukken verslag opnieuw kon schrijven. Niet acceptabel! Maar wel een vroege en bruikbare leerervaring om te begrijpen hoe belangrijk het is dat software ‘het gewoon doet’.

En ja, op het gebied van kwaliteit hebben wij wat goed te maken. Tijdens release 4.10 is daarom flink geïnvesteerd in testen en in testautomatisering om de kwaliteit van de software te borgen.  De release 4.10 is uitgeleverd met betere testresultaten dan de voorgaande releases. Daar zijn we content mee. Maar de eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat het nog beter moet. En daar gaan we voor tijdens het maken van release 4.11. Ook de komende periode blijven wij investeren in testen en testautomatisering.

Daarnaast worden de architectuur en de code van mijnCaress aandachtig bekeken en worden waar nodig verbeteracties benoemd en uitgevoerd. Meer over de testresultaten en testaanpak van release 4.10 is terug te luisteren in het webinar over testen van dinsdag 6 maart jongstleden. Wil je deze terugzien, stuur dan even een mail naar care@pinkroccade.nl.

2. Gebruikersfeedback is de meest waardevolle vorm van feedback

Tijdens het ontwikkelen van de software kijken vele ogen mee. Ontwerpers, ontwikkelaars, architecten, testers, medewerkers van onze Customer Support, ikzelf. Maar de allerbelangrijkste feedback krijgen we van gebruikers. Zij kunnen het beste aangeven of de software hun problemen oplost of hun werkprocessen vereenvoudigd. Daarom staat feedback van gebruikers vanaf 2018 centraal.

Dat betekent dat alle teamleden van onze ontwikkelafdeling in 2018 minimaal een halve dag met een eindgebruiker meelopen om te leren hoe onze software ervaren wordt. Dit kan een cliënt zijn, een behandelaar, iemand van financiën, allemaal zeer waardevol. En deze ervaringen worden gedeeld binnen de afdeling.

Daarnaast omarmen we de feedback van gebruikers ook al tijdens het ontwikkelproces. Meer daarover in het volgende uitgangspunt.

3. Focus op snelheid (niet op perfectie)

Dit uitgangspunt gaat er over dat we zo snel mogelijk feedback verzamelen van gebruikers en niet wachten tot de software in productie staat.

Tijdens co-creaties werkten we in het verleden al intensief samen met gebruikers. Deze werkwijze trekken we nu breder door.  Al tijdens het ontwikkelen van de release 4.11 gaan we hier mee aan de slag. De ontwerpen worden getoetst bij gebruikers voordat de software daadwerkelijk ontwikkeld wordt. Vervolgens wordt de daadwerkelijke software getoetst bij gebruikers voordat we deze als ‘af’ beschouwen en we aan een nieuw onderwerp beginnen.

Dit allemaal met als doel om zo snel mogelijk feedback te krijgen van gebruikers en om te voorkomen dat we vandaag iets ontwerpen samen met een gebruiker, dat volgende maand ontwikkelen, over een half jaar releasen en daarna pas horen dat de geboden oplossing toch niet helemaal een oplossing is voor het probleem van de gebruiker.

Een belangrijk onderdeel in dit geheel is de beta-test die we in een geheel nieuw jasje steken. Meer hierover vertellen we graag in het webinar van 19 juni!

4. Samenwerken als een team

Ik vergelijk software ontwikkelteams vaak met sportteams, voetbalteams bijvoorbeeld. Je wint samen, je verliest samen. Doelpunten maken is niet alleen de taak van de spits en doelpunten tegenhouden is niet alleen de taak van de keeper. Ieder teamlid draagt bij aan allebei. Zo is dat ook bij software ontwikkelteams. Kwaliteit is niet alleen van de tester, ieder teamlid draagt daar aan bij. Architectuur is niet alleen van de architect, ieder teamlid draagt daar aan bij.

Om als team beter te functioneren is een aantal initiatieven gestart en deels al uitgevoerd:

  • De wijze waarop de ontwikkelafdeling is georganiseerd is geëvalueerd en vervolgens gewijzigd;
  • De rolonduidelijkheid tussen verschillende rollen is weg genomen;
  • Er wordt een actief instroom-, doorstroom- en uitstroombeleid gevoerd waarbij alle teamleden aan de slag gaan met hun opleidingsplannen;
  • Er zijn vacatures opengesteld voor een tester en een architect, om het team beter in balans te brengen;
  • De samenwerking met andere afdelingen zoals Customer Support wordt geëvalueerd en verbeterd. Zo zijn de afspraken omtrent het melden en oplossen van problems / bugs al aangescherpt.

Afsluitend gaan we de komende periode aan de hand van bewezen praktijkmodellen meten hoe succesvol we samenwerken in het software ontwikkelproces en daar continu op verbeteren.

5. Automatiseer de voortbrenging

Software ontwikkeling is een complex en arbeidsintensief proces. Toch zijn er diverse stappen in het proces die we kunnen automatiseren. Denk daarbij aan het uitvoeren van geautomatiseerde tests, het ‘builden van de code’ (i.e. het vertalen van de handgeschreven code naar executeerbare software), het installeren van de software op testomgevingenen het meten van de kwaliteit van de code.

Hoe meer van deze stappen geautomatiseerd zijn, hoe meer de ontwikkelaars kunnen focussen op wat echt belangrijk is: het schrijven van software die oplossingen biedt voor de problemen van de gebruikers.

In de afgelopen periode investeerde PinkRoccade Care al flink in diverse vormen van automatisering. Hier blijven we uiteraard in investeren.

6. Verbeter continu

“Men is nooit te oud om te leren” is een mooi Nederlands gezegde. En zo is het maar net. Of je bent jong en je hebt nog veel te leren. Of je loopt al wat langer mee en je omgeving verandert, waardoor jij mee moet. Een focus op continu verbeteren is voor mij randvoorwaarde om op niveau te komen en te blijven. En, meten is weten. Dit vertaalt zich in een aanpak waarin we in 2018 nadrukkelijk onze prestaties gaan meten. Of het nu gaat over kwaliteit, waardering van gebruikers, de snelheid waarmee we feedback verzamelen, onze (interne) manier van samenwerken volgens Agile en Scrum, of de mate van automatisering van de voortbrenging. Al deze aspecten gaan we in kaart brengen om onze prestaties te verbeteren.

7. Financieel gezond

Ook een software ontwikkelafdeling moet financieel gezond zijn en binnen de financiële spelregels acteren. Elke investering moet de moeite waard zijn. In principe voeren we alle werkzaamheden uit met eigen personeel. Alleen in bijzondere gevallen wordt daar van afgeweken. Zo maken we ook in 2018 gebruik van externe inhuur om de dekkingsgraad van geautomatiseerde testen in rap tempo te verhogen.

Samenwerking met Gebruikersvereniging mijnCaress

Tot slot wil ik hier vermelden dat het mij enorm goed doet om samen met de Gebruikersvereniging mijnCaress op te trekken. Inmiddels ben ik betrokken bij een aantal initiatieven waarin we samen met de Gebruikersvereniging werken aan verbetering van testen (zowel bij PinkRoccade als bij klanten), verbeteren van het wijzigingenproces, het vaststellen van de onderhoudbaarheid van mijnCaress en het opstellen van de roadmap voor doorontwikkeling van mijnCaress.

De eerste resultaten zijn er ook al. Bij de release van 4.10 is dankzij de wederzijdse inspanning de documentatie uitgebreider dan ooit, inclusief diverse testresultaten. Tevens hebben we samen de opzet voor de vernieuwde beta-test tijdens release 4.11 vorm gegeven. Heel mooi om te zien hoe we samen tot geweldige verbeteringen komen en elkaar weten te versterken!

Ruud Steeghs
Ruud Steeghs is sinds 1 november 2017 manager R&D van mijnCaress. Voor die tijd werkte hij onder meer als manager Ontwikkeling bij zorgverzekeraar VGZ en ICT-dienstverlener Sogeti. 

Wil je meer weten over zijn visie op software ontwikkeling of het jaarplan van R&D mijnCaress, neem dan contact op via Ruud.Steeghs@PinkRoccade.nl.

Share This