De doorsnee ICT-omgeving in de zorg is langzaam gegroeid naar een omgeving met meerdere applicaties. En doordat security steeds belangrijker wordt, vragen steeds meer applicaties om een gebruikersnaam en wachtwoord, elk met een eigen gebruikersnaam- en wachtwoordbeleid. Single Sign On (SSO) biedt daarbij uitkomst. En dat minimaal kostenneutraal! Het bewijs? Harde cijfers en een rekensom op basis van ervaringen uit de praktijk van Stichting Groenhuysen.

Inloggen kost ongemerkt honderden uren per jaar

Voor 80% van de medewerkers van Stichting Groenhuysen is het belangrijk dat ze zorgdossiers snel en gemakkelijk kunnen benaderen. Daarvoor werken zij dagelijks met het Medewerkersportaal van mijnCaress (ECD). Om veiligheidsredenen moet men uiteraard eerst inloggen. Medewerkers van Groenhuysen waren hier gezamenlijk ongemerkt (!) enkele honderden uren per jaar aan kwijt. Zeker in de thuiszorg waar men per uur meerdere klanten bedient logt men vaak in.

“De frustratie ontstaat als men het wachtwoord niet meer weet en contact op moeten nemen met de servicedesk…”, aldus Ruud Coppens, Manager Informatisering & Automatisering bij Stichting Groenhuysen. “Daarom zijn er gebruikers die maar een kleine set wachtwoorden, of variaties op hetzelfde wachtwoord, hebben die ze regelmatig gebruiken. Weer anderen schrijven hun wachtwoord(en) zelfs op een geeltje of in een agenda, wat zo mogelijk nog meer risico’s met zich meebrengt.”

Groenhuysen bespaart duizenden uren per jaar met SSO

Om het wachtwoordbeheer te vergemakkelijken en het gebruiksgemak te verhogen biedt het mijnCaress Medewerkersportaal de mogelijkheid van Single Sign On (SSO). Deze oplossing maakt gebruik van een taal genaamd SAML; een op XML gebaseerde standaard voor het uitwisselen van authenticatie- en autorisatiegegevens tussen domeinen. Dit stelt eindgebruikers in staat om na aanmelding op het systeemplatform automatisch in te loggen in alle applicaties die deze mogelijkheid bieden. Het mijnCaress Medewerkersportaal is er daar één van. Stichting Groenhuysen bespaart duizenden uren per jaar met SSO.

“Voor eindgebruikers scheelt dit niet alleen veel geklik, het neemt ook de frustratie weg. Het was voor medewerkers onduidelijk waarom ze tweemaal dezelfde handeling – inloggen – moesten verrichten. Doordat gebruikers maar één inlognaam en moeilijk wachtwoord hoeven te onthouden, neemt bovendien het aantal helpdeskvragen en resetten van wachtwoorden af.”

De voordelen op een rijtje

  • Gemak en eenvoud voor de eindgebruiker én de beheerder;
  • Productiviteit gaat omhoog, omdat je maar één keer hoeft in te loggen;
  • Minder tijd besteed aan inloggen en helpdeskvragen;
  • Minder resetten van wachtwoorden;
  • Het biedt de mogelijkheid om de enige overgebleven aanmeldprocedure te verscherpen en het netwerk veiliger te maken.

Meer informatie

Nieuwsgierig naar je eigen businesscase? We maken hem graag samen met je. Neem contact op met Tom van Summeren, Productspecialist mijnCaress. Bel naar 06 4339 2519. Of stuur een mail naar tom.vansummeren@pinkroccade.nl.

Contact

Otto Casteleijn

Productmanager mijnCaress

06 - 4339 2832

otto.casteleijn@pinkroccade.nl

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Share This