


Wapenrustlaan 11-31, Apeldoorn
Bezoekadres

info@mijncaress.nl
E-mail ons

055 599 92 00
Bel ons gerust
Copyright mijnCaress is onderdeel van PinkRoccade Care en TSS
Privacy Policy – Vulnerability disclosure policy
Donderdag 14 oktober 2021 kwamen wij met een aantal van onze klanten samen op Zorgboerderij Blommendal. Deze The Voice of Pink-dag stond helemaal in het teken van spraakgestuurd rapporteren en de mijnCaress ZorgApp. Wij kijken met heel veel plezier terug op deze dag en geven hieronder een terugblik op de dag.
Allereerst willen wij Argos Zorggroep, Atlant, Careyn, Oktober, SVRZ en Treant Zorggroep bedanken voor hun deelname! Vanuit deze organisaties waren er mensen vanuit verschillende functies aanwezig. Zij hebben ervaren hoe spraakgestuurd rapporteren werkt en deelden deelden hun ervaringen met ons. Naast het ‘serieuze’ deel van de dag, hebben we het ook vooral erg gezellig gehad samen en er een mooie middag van gemaakt.
Hieronder blikken we terug op de verschillende sessies die we deze dag in kleinere groepen hebben gehouden.
Tijdens deze sessie hebben de deelnemers zelf kunnen ervaren hoe spraakgestuurd rapporteren in zijn werk gaat. Voorafgaand aan deze dag hebben de deelnemers een kleine huiswerkopdracht ontvangen. Dit was een tekst die zij als rapportage uit konden typen. De tijd die zij hiervoor nodig hadden, hebben zij bijgehouden en die namen zij mee naar deze The Voice of Pink-dag. Hier hebben zij dezelfde tekst via spraakgestuurd rapporteren ingevoerd en zo konden zij niet alleen ervaren hoe de ZorgApp werkt, maar ook wat de verschillen zijn tussen het inspreken en typen van een rapportage. SVRZ heeft deze spraakfunctie al even in gebruik en kon daardoor ook hun ervaringen binnen de organisatie met de rest delen. Enkele opmerkingen die wij vanuit de groep terugkregen in deze sessie waren ‘Het gaat echt wel sneller’, ’Zeker meerwaarde als je ook spraakgestuurd kan gebruiken om je hoofd leeg te maken’, ‘Hij verbetert zelfs Oxazepam’ en ‘Ik heb maar twee woorden verkeerd uitgesproken!’. Dit liet ons wel zien dat spraakgestuurd echt meerwaarde heeft. Ook ontvingen wij feedback zoals ‘Je typt normaal geen tekst over maar je doet het uit het hoofd’ en ‘Het zou mooi zijn als het ook in mijnCaress kan’.
Dialecten en accenten kwamen ook aan bod. Het verschilde per persoon wel hoe goed dat ging. Dat zijn voor ons belangrijke signalen.
De verschillen tussen de huiswerkopdracht en het spraakgestuurde deel waren voor sommigen erg groot, voor anderen minder groot. Toch was spraakgestuurd bij iedereen sneller dan het uittypen. Uit dit kleine testje waar je aan deelnam, kunnen we concluderen dat spraakgestuurd rapporteren gemiddeld maar liefst 1 minuut en 39 seconden sneller is dan typen! De gemiddelde duur voor typen was 2 minuten en 26 seconden, waar dat voor spraakgestuurd slechts 47 seconden was. Pure tijdwinst!
In deze sessie behandelden we drie stellingen met de verschillende groepjes.
Stelling 1: Ik heb door het gebruik van de mijnCaress ZorgApp meer tijd voor de zorg van mijn cliënt.
Vrijwel iedereen was het eens met deze stelling, het kost minder tijd om te rapporteren en daardoor houd je meer tijd over voor directe zorg van je cliënt. Wat fijn dat je niet eerst naar kantoor hoeft om je rapportages te maken. En het maakt ons werk makkelijker want je hebt alle cliëntgegevens op zak!
Stelling 2: Zorgprofessionals zullen weerstand bieden tegen de uitrol van spraakgestuurd rapporteren.
Hierbij was de uitkomst 50/50. Belangrijk bij dit punt is dat het vanuit de héle organisatie gedragen moet worden. Bij voorkeur niet een door het management opgedragen nieuwe oplossing, zorgprofessionals willen echt meegenomen worden in het voortraject. De uitrol en vooral ook nazorg hierin niet vergeten!
Stelling 3: Ik kan zonder instructie met de ZorgApp aan de slag.
Ook hier een 50/50 uitslag. De ZorgApp heeft wel wat uitleg nodig, maar het spraakgestuurd rapporteren kan in principe zonder uitleg worden gebruikt. Opmerkelijk punt hierin was dat de groep die de ZorgApp nog niet had getest duidelijk van mening was dat instructie nodig is. Terwijl wanneer de ZorgApp-sessie al wel was doorlopen, dit veel minder het geval was.
Een ander belangrijke invalshoek naast de ZorgApp-instructie is aandacht hebben voor de processen en werkafspraken nu, en wat er verandert als je met de ZorgApp en/of spraakgestuurd rapporteren aan de slag gaat. Welke nieuwe werkafspraken maken we, wanneer gebruik je de ZorgApp en wanneer heb je het versimpeld medewerkerportaal nodig?
Deze sessie was voor velen een punt van ontspanning, even wat fysieke activiteit of gewoon wat kletsen. Er werd al wel snel opgemerkt dat ‘het spel Kubb véél meer uitleg behoeft dan de ZorgApp en spraakgestuurd rapporteren’! (Kubb is een spel waarbij met een stok houten paaltjes omgegooid moeten worden).
We zijn door het fijne team van de Zorgboerderij Blommendal de hele middag goed verzorgd, de lunch en versnaperingen waren heerlijk.
Ben je nieuwsgierig geworden naar hoe deze dag eruit heeft gezien? Bekijk dan hieronder de sfeerimpressie!